Дори има една поговорка: киното не е живот. Но е вярно, че за да изглежда всичко красиво, естествено и реалистично, режисьорите прибягват до измама. Всичко това е в името на забавлението и добрата сцена.
Защо пътищата винаги са мокри през нощта?
Мокрият асфалт е по-естетически приятен за окото. Освен това, дава красиви отражения. Затова следващия път, когато видите главния герой да шофира по пътя през нощта, обърнете внимание на асфалта.
Масовката не винаги е истинска
Добър пример е началната сцена на филма „Речта на краля“, където почти цялата тълпа беше фалшива. Зрителят няма да може да различи манекен от реален човек, тъй като публиката в сцената е статична и се показва на заден план. Манекените в непосредствена близост до Колин Фърт не се виждат поради размазания фокус.
Дори в известната сцена от втората част на „Властелинът на пръстените“ масовките бяха няколко пъти по-малки, те просто бяха дублирани в постпродукцията.
Актьорите на екрана не пият, не пушат и, разбира се, не употребяват наркотици
Ако филмов герой пуши, актьорът използва специални билкови цигари, които не съдържат никотин и катран. Вярно, не винаги е било така – преди тридесет години всичко е било истина.
Разбира се, актьорите могат да пушат истински. Те също могат да пият истински питиета (знаете ли, че на снимачната площадка водката е вода, а бирата е ябълков сок?)
Но никой няма да се съгласи да използва лекарство.
Кокаинът беше заменен със сода за хляб и мляко на прах, но решиха да се откажат от тази „рецепта“ по проста причина – не е много приятно да се вдишва. Ако има сцена, в която героят смърка кокаин, най-вероятно ще бъде инозитол (витамин В).
За да наподобят хероина, режисьорите прибягват до различни трикове. Например в „Американски гангстер“ актьорите си инжектираха манитол, осмотичен диуретик, широко използван във фармакологията за отстраняване на течности от тялото.
Във филма Trainspotting сцените на употреба на хероин бяха показани по много натуралистичен начин, така че за заснемането те създадоха изкуствена ръка, която беше пълна с червена течност. Веднага щом спринцовката беше „залепена“ на тази ръка, буталото на спринцовката се издигна нагоре – червената течност от изкуствената ръка се смеси с течността вътре в спринцовката.
За сцени в леглото са измислени специални чанти
Този тип реквизит се нарича „чанта за скромност“ на снимачната площадка. Тази “чанта” е предназначена за мъже и прилича на чорап. Този чорап се увива около гениталиите на мъжа, като напълно закрива тяхната видимост.
Аналог на „чантите“ за жени е бельото в телесен цвят. Често актрисите използват и стикери, покриващи зърната им, а когато става въпрос за сериозни секс сцени, се използват протези на гениталиите. Въпреки че само понякога обаче те снимат истински, винаги излиза реално.
Големите макети са по-евтини от CGI
Кристофър Нолан и много други режисьори смятат така.
Те обичат да наричат пейзажа на снимачната площадка „bigiautras“. Небостъргачи, замъци и цели кралства не винаги са компютърна графика. Монтирането, разбира се, не може да се направи без него, но е много по-лесно да се изгради истински миниатюрен модел, отколкото да се добавят всички несъществуващи сгради от нулата.
Макетите, поради липса на алтернативи, бяха широко разпространени в киното през миналия век, но продължават да се използват в сравнително нови филми. По този начин комплектите от „Властелинът на пръстените“ или „Хари Потър“ не са пресъздадени с компютърна графика и трябва да се има предвид, че макетите все още се съхраняват някъде в холивудските складове.
Самият Кристофър Нолан е противник на синия екран и се опитва да го използва само в най-необходимите случаи
Децата не знаят, че участват във филми на ужасите
Как да изберем дете в недетски филм? Много е лесно да го държиш на тъмно! Най-често това се прави под формата на игра, когато от детето се иска да извърши определени действия (погледнете уплашено, напишете нещо на огледалото), без да се обясняват конкретните ужаси, които се крият зад тези действия.
Понякога децата дори не знаят, че участват във филм на ужасите. Например Дани Лойд, същото дете от филма „Сиянието“, гледа филма си едва на шестнадесет години – преди това той наистина не знаеше, че играе във филмовата адаптация на романа на Стивън Кинг, известен майстор на ужасите.
Повръщането е овесена каша или пюре от спагети
Сцената на повръщане често зависи от това колко обширно е повръщаното. Обикновено е достатъчно порция овесена каша или картофено пюре да се постави в устата на актьора, но понякога героят повръща цяла струя, пръскайки всички и всичко наоколо. За такива сцени върху лицето на актьора е фиксирана скрита тръба, от която се издухва цялото псевдо-повръщано.
Захарно стъкло
Екшън героите се бият безстрашно по покривите на бързи влакове и многоетажни сгради и дори уверено скачат в прозорци, счупвайки стъклото със собствените си тела.
Стъклото обаче не е истинско – заменено е с прозрачно стъкло от рафинирана захар. Такова стъкло може да се приготви дори у дома – за щастие интернет гъмжи от подобни инструкции.
В същото време захарното стъкло е безопасно и се „чупи“ много лесно, което позволява да се използва в екшън сцени. В днешно време обаче режисьорите все повече предпочитат стъкло, изработено от тънка пластмаса.
Актьорите наистина не ядат
Когато бях малък, смятах, че актьорите са големи късметлии в това отношение. Всеки път, когато в кадър се появяваше герой, дъвчещ нещо вкусно, вярвах, че актьорите могат умишлено да провалят дубли, за да се наядат до насита. Не ме винете, тогава бях на десет години. Реалността е, че повечето сцени не се заснемат в първия дубъл, така че актьорът няма нужда да се прецаква – така или иначе сцената с яденето на „нещо апетитно“ ще бъде заснета отново десет пъти. И тъй като мястото в стомаха не е безкрайно, актьорите в кадъра дъвчат, но не преглъщат. Веднага след като приемането приключи, им се носи урна, в която изплюват сдъвканата храна. Да, никога не съм мислил за това като дете.
Нещата, които чувате във филмите на ужасите, са зеленчуци
Счупени кости, звуци от битки, всичко това е направено от звукови специалисти. За целта те използват буквално всичко, което им попадне под ръка. Една кофа с вода лесно може да се превърне в истинско наводнение!