Окончателно: Депутатите промениха правилата за минималната заплата – ето как вече ще се определя

Парламентът окончателно прие новия механизъм за определяне на минималната работна заплата в България. Промените в Кодекса на труда бяха гласувани на второ четене на 25 септември и заменят досегашния подход, при който размерът на МРЗ беше обвързан с 50% от средната брутна заплата.
Новите правила предвиждат при определянето на най-ниското възнаграждение да се отчитат четири основни критерия – покупателната способност и издръжката на живот, общото равнище и разпределението на заплатите, темпът на растеж на възнагражденията и дългосрочните равнища на производителността на труда.
Минималната заплата ще се определя до 15 август
Според приетите текстове размерът на минималната работна заплата за следващата календарна година трябва да бъде определян до 15 август на текущата година.
Самата процедура и конкретният начин, по който четирите критерия ще участват при изчислението, трябва да бъдат подробно разписани в наредба на Министерския съвет.
На всеки три години ще се прави и оценка доколко минималната заплата е адекватна.
При тази оценка ще се използват две референтни стойности – 60% от брутната медианна работна заплата и размерът на издръжката на живот.
Колко може да бъде минималната заплата през 2027 г.?
Точният размер на минималната заплата за 2027 г. не следва автоматично от самото приемане на промените.
По-рано през септември финансовият министър Гълъб Донев посочи, че диапазонът за 2027 г. е между 620,20 и 672,80 евро, като стремежът е размерът да бъде по-близо до горната граница.
Министърът на труда и социалната политика Наталия Ефремова също посочи 672,80 евро като максималния размер според обсъждания нов механизъм.
Това обаче не означава, че минималната заплата вече е определена на 672,80 евро. Конкретната сума трябва да бъде определена по предвидената процедура.
За сравнение, минималната работна заплата за 2026 г. е 620,20 евро.
Въвежда се и определение какво е минимална работна заплата
С промените в Кодекса на труда се въвежда изрична законова дефиниция на минималната работна заплата.
Тя се определя като най-ниското основно месечно трудово възнаграждение за отработено време или според изработеното.
Новите правила позволяват също чрез колективни трудови договори да бъдат договаряни минимални възнаграждения, които са по-високи от определената за страната минимална заплата. Това ще може да става както на отраслово, така и на браншово равнище.
Старият механизъм няма да остане за 2027 г.
По време на разглеждането на промените бяха направени и алтернативни предложения.
Сред тях беше оценката за адекватност на минималната заплата да се извършва на всеки две, вместо на всеки три години, както и да бъдат включени допълнителни показатели.
Не беше прието и предложението през 2027 г. да продължи да действа старият подход, при който минималната работна заплата се определя като 50% от средната брутна заплата.
Така България преминава към механизъм, при който размерът на най-ниското възнаграждение ще зависи от няколко икономически и социални показателя, а конкретната формула ще бъде уредена допълнително с наредба на Министерския съвет.